Situ Sini

6 August 2012

“Skills win you medal, but attitude wins hearts”

-ESPN commentator on Lee Chong Wei after final badminton Olympic London 2012

4 August 2012

“Kalau kita memahami pengertian 1Syawal, niscaya tidak terjadinya kekosongan saf masjid di akhir Ramadhan dan kesesakan luar biasa jalan raya di hari raya”

30 July 2012

Kita ini banyaknya meng’empar’ nafsu. Macam empangan. Ditahan dan ditahan…hingga cukup tahapnya, sekali lepas, boleh dapat kuasa hidro!
Cuba lihat bagaimana kita di siang Ramadhan, ketika berbuka puasa dan bagaimana kita selepas setiap Ramadhan. Berbeza tidak?

Justeru, didiklah nafsu, bukan hanya menahan ia!
– renungan malam 11 Ramadhan 🙂

17 July 2012

Seorang ulama pernah berkata..antara cara menyucikan hati ialah dengan melakukan kebajikan yang tidak pernah kita lakukan sebelum ini.

Cadangan saya:
1. Menderma darah
2. Melawat anak yatim dan memberi mereka makan
3. Menganjurkan majlis berbuka puasa
4. Menanam pokok

*cuci hati. Ramadhan is coming!

13 July 2012

Bila mana seseoran itu melakukan sesuatu amalan kerana manusia atau meninggalkan sesuatu amalan kerana manusia juga, maka itulah riya’. Careful!

12 July 2012

“Imagine you are given a month to spend in a goldmine and all you come out with is copper. Won’t you feel disappointed, perhaps stupid? That’s the metaphor for those who go into Ramadhan and get very little out of it” – Abu Productive

Keep that in mind and let’s find ways for a guilt-free Ramadhan insya Allah!

28 January 2012

Go on Google and type in ‘Do a barrell roll’ and see what happens. So Cool! ^-^

5 January 2012

“Breathe in the fresh air, not the cigar’s smoke coz if you have COPD, you’ll longed for fresh air the most and it’s the only thing you wish for”

-Respi week; of much pity and helpless looking at the COPD patients..

30 December 2011

“Dengan kemahuan yang keras dan doa yang terus mengalir dalam setiap hela nafas, kita pasti akan bisa meraih semua yang kita impikan. Kita hanya perlu berlari mengejarnya, terus berlari, jangan pernah berhenti apapun yang terjadi, jangan pernah menyerah, teruslah berlari, kerana cita-citamu menunggumu di hujung sana. Insya-Allah…”

6 December 2011

Kiri dan kanan orang ‘bermain’ dengan telefon masing-masing. Perhaps it’s the escape from making an actual conversation with the actual living human being nowadays. Petah di dunia maya tetapi kaku di alam sebenar?

30 November 2011

When you pray for a productive day and you work for it, you’ll get it insya-Allah. The moon doesn’t simply fall on your lap.

5 November 2011

“Di kepulauan Solomon, apabila penduduknya ingin menerangkan hutan untuk pertanian, mereka tidak menebangnya..sebaliknya mereka pergi ke setiap pokok, mengutuk, mengherdik dan menghinanya. Lambat laun pokok-pokok itupun layu dan mati sendiri”

Nurture, not condemning.

Quoted: Taare Zameen Par Movie

29 March 11

“Engkau bertanya tentang dunia dan akhirat. Dunia dengan akhirat ini ibarat timur dengan barat. Setiap kali engkau cuba menghampiri ke satu arah, engkau akan menjauhi arah yang satu lagi”

Hassan al-Basri

26 March 11

“Politik kita memerlukan nafas baru dan dibersihkan dari golongan yang jijik dan kotor ini! Kita perlukan politik idea, bagaimana dan cara membangunkan umat dan rakyat agar hidup berdisiplin, bermaruah dan bertamadun. Bukan cerita-cerita bodoh seperti ini!”

Dr Mohd Asri Zainal Abidin, seperti yang disiarkan di http://www.malaysiakini.com

10 March 11

Dr N: Regarding the Twin- Twin Transfusion Syndrome, which one is most affected? The small one or the big one?

Me: The big one. It’s more prone to heart disease, diabetes etc due to the excessive amount of nutrient that it gets.

Dr N: True! The IUGR one is the fittest, the survivor. And you’re most probably the IUGR one who survived (referring to me)

Me: *rolled eyes in disbelieve while Dr N added;

While pointing at one student, “And you’re probably the big one who sucks all the nutrients out!~”

Huhu~

9 March 11

Prof RP: It’s hard to find a good man nowadays….Especially the one like me. And we laughed hard at that statement. True indeed.

26 Feb 11

Reading about cancers that can affect the ovaries, the endometrium and the breast in the older age group just add another reason for a woman to get married in younger age- She needs a break in her oestrogen cycle!

24 Feb 11

“Trusting Allah would not make the mountain smaller, but will make climbing easier. Do not ask Him for a lighter load, but ask Him for a stronger back”

24 Feb 11

Seeing the fetal movements and feeling the babies’ kicking while palpating all the future moms’ abdomens were so thrilling and exciting! (^-^)

7 Feb 11

Memulakan rotation O & G- Membuang malu setakat yang perlu, melihat sekadar yang diperlukan & memegang yang perlu-perlu sahaja. Berusaha sedaya-upaya dan bertahan hingga akhir minggu ke 8 iA!

Leave a comment